I litt over et år har jeg vært så heldig å få undervise yoga til de flotte elevene ved Trappen motivering. En helhetlig yogapraksis endrer liv, og er berikende i hverdagen og et verktøy når livet er vanskelig.

Yoga styrker kropp og sinn parallelt, og kan brukes uavhengig av utgangspunkt. Mange som har benyttet seg av tilbudet på Trappen har fortalt at de i utgangspunktet har tenkt at yoga handler om fleksibilitet, og at de ikke er fleksibel nok til å være med. Med tiden, og opplevelsene vi har hatt i timene, har de fått erfare at fysisk fleksibilitet bare er en bieffekt av yoga, og at hovedfokuset er et helt annet.

Gamle skader, kroppslige smerter, fysisk ubehag og opplevelsen av å være stiv og støl blir gjennom en stødig yogapraksis mindre og mindre fremtredende. I tillegg vil en med pusten som verktøy kunne dempe bl.a. stressreaksjoner, angst og generell mental uro.

Yogapraksisen har også et rikt filosofisk grunnlag, som jeg bruker aktivt i timene. Å kjenne på verdighet, omsorg, evne til å gi av seg selv, nøysomhet og kjærlighet til livet er bare noe av det som blir vektlagt. Å lære seg selv å kjenne, og forstå sine egne mønstre, handlinger og holdninger er den eneste måten å gjøre en reell og bevisst endring.

Flere av de faste deltakerne har sagt at yoga på Trappen har blitt ukens høydepunkt. For meg som yogalærer finnes det ikke bedre ord. Når de videre forteller at de har benyttet seg av verktøyene de lærer på timene også i hverdagen hjemme tenker jeg at mulighetene for å legge rusen bak seg for godt, og leve et rikt liv videre, blir mye større. Elever fra Trappen får vist at de kan endre livet sitt fra å være rusavhengig til å være en samfunnsressurs. Slike eksempler er nettopp det samfunnet trenger. Da vil vi kunne skape et raust samfunn med rom for å reise seg igjen.

Det er den fantastisk å vite at der finnes mennesker der ute som er villig til å støtte slike prosjekter økonomisk. Dere skulle hatt medaljer alle sammen. Midlene som blir gitt til Trappen får samfunnet igjen ganger ti, dersom en ser på endringene gjort av elevene på trappen.